Om een woonhuis in eigendom te verkrijgen is een notariële akte van levering vereist, die wordt ingeschreven bij het Kadaster. In de hypotheekakte wordt diezelfde woning als onderpand gegeven voor de hypothecaire lening die aan jou wordt verstrekt.
Wat zijn de kosten voor een leverings- en hypotheekakte?
Bekijk hier de opbouw van de kosten en de voorwaarden
Verberg de opbouw van de kosten en de voorwaarden
Vast tarief akte van levering en akte van hypotheek* |
€ |
760,00 |
Recherchekosten Kadaster (per perceel) |
€ |
50,00 |
Wettelijke bijdrage Kwaliteitsfonds KNB |
€ |
16,46 |
BTW |
€ |
173,56 |
Inschrijvingskosten Kadaster bij digitale verwerking** |
€ |
189,00 |
Totaal |
€ |
1189,02 |
*Let op:
- dit tarief is exclusief de Poortwachterstoeslag van € 5,90 inclusief BTW per persoon;
- dit tarief geldt bij een ING hypotheek, anders is de meerprijs voor de leverings- en hypotheekakte tezamen € 78,65 inclusief BTW.
Uitgangspunt hierbij is standaard levering van een bestaande woning, bestemd voor permanente eigen bewoning, derhalve geen nieuwbouw- en/of recreatiewoning, van a naar b en één kadastrale inschrijving. Wijzigingen van de kosten van het Kadaster en/of overige registers worden 1 op 1 doorberekend.
Meerwerk/extra kosten
Er kan meerwerk van toepassing zijn of een aanvullend bedrag in rekening worden gebracht zoals vermeld onder de voorwaarden en opbouw kosten "Hypotheekakte" of wanneer sprake is van overdracht van een nieuwbouw en/of recreatiewoning.
De kosten zijn exclusief vertaalkosten, die wettelijk verplicht zijn indien de ondertekenaar van de akte de Nederlandse taal niet voldoende verstaat.
Voor de inzet van/passeren met een tolk geldt een aanvullend tarief van €100,- exclusief BTW, per te passeren akte. Dit bedrag is exclusief het honorarium voor de tolk zelf.
**Digitale verwerking bij het Kadaster is niet mogelijk:
- als één van de eigenaren per volmacht tekent of handelt in verschillende hoedanigheden;
- als er sprake is van een gedeeltelijk perceel;
- als er sprake is van erfopvolging;
- bij buitenlandse identiteitsbewijzen en/of verblijfsdocumenten; en
- bij beperkte rechten, zoals recht van opstal
Per akte zal dan € 70,50 extra Kadasterkosten verschuldigd zijn.
Indien een bestaande hypotheek moet worden doorgehaald, wordt per doorhaling een bedrag berekend van
€ 199,65.
Let op:
- dit tarief is exclusief de Poortwachterstoeslag van € 2,95 inclusief BTW per persoon (indien sprake is van een particuliere hypotheekverstrekker (familie, werkgever, etc));
- dit tarief geldt indien een nieuwe hypotheek bij ING wordt afgesloten, anders is de meerprijs per doorhaling
€ 12,10 inclusief BTW.
Vast tarief akte van doorhaling incl. Kadasterkosten |
€ |
165,00 |
BTW 21% |
€ |
34,65 |
Totaal |
€ |
199,65 |
Geen betaling vooraf, maar pas bij ondertekening van de akte.
Annulering
Bij annulering van een opdracht/dossier zullen de tot op dat moment gemaakte kosten in rekening worden gebracht.
Hypotheekakte bij aankoop nieuwbouw met projectnotaris
Koop je een nieuwbouwwoning in een nieuwbouwplan waarbij sprake is van een projectnotaris? Dan heb je geen vrije notariskeuze voor wat betreft de leveringsakte van de nieuwbouwwoning. Voor de hypotheekakte heb je deze vrije notariskeuze echter wel en kan NL Notariaat de hypotheekakte voor jou afwikkelen.
Kijk voor meer informatie hierover op onze website onder "Hypotheekakte bij aankoop nieuwbouw"
Waar kun je terecht in NL?
Als je voor het opstellen van de leverings- en hypotheekakte gebruik wilt maken van NL Notariaat, dan wordt een gelieerde notaris van NL Notariaat jouw notaris in de buurt. Na ontvangst van de getekende koopovereenkomst stuurt NL Notariaat deze door aan de deelnemende notaris, die jouw dossier volledig verder zal behandelen.
Klik hier voor een overzicht van de vestigingsplaatsen van circa 60 notariskantoren in heel Nederland waarmee NL Notariaat samenwerkt.
Hoe maak je gebruik van NL Notariaat?
- wijs in de getekende koopovereenkomst NL Notariaat als notaris aan en stuur deze naar: info@nlnotariaat.nl of anders per post naar: Postbus 381, 4870 AJ Etten-Leur; of
- geef bij voorkeur de opdracht online, wel zo makkelijk.
Indien de koopovereenkomst door u, de makelaar of uw adviseur rechtstreeks aan het deelnemende notariskantoor wordt verzonden, maakt u geen gebruik van de Notarisservice en kunt u te maken krijgen met dubbele opdrachten en kosten.
De koopovereenkomst dient te allen tijde rechtstreeks naar ons kantoor (NL Notariaat) te worden gezonden.